LĂŒhidalt:
- Tee enne mahalaadimist kahjustunud kaupadest pildid
- Tee kauba saatelehele (CMR-le) mÀrge kauba kahjustumise kohta ja vÔta autojuhilt allkiri
- Teavita kohe veokorraldajat
- Esita reklamatsioon 7 pÀeva jooksul mahalaadimise pÀevast
MIDA TEHA, KUI SINU KAUP ON TRANSPORDI KĂIGUS KAHJUSTUNUD VĂI KADUNUD?
AS Arco Transport hoolitseb, et kliendi poolt vedamiseks usaldatud kaup oleks laetud vÔimalikult kompaktselt ning kinnitatud nii, et selle transport oleks ohutu nii kaubale enesele kui ka kaasliiklejatele. Vahel siiski juhtub, et tarnitav kaup on transpordiahelas kahju saanud, kas siis vigastatud pakendi nÀol vÔi on hÀvinud osaliselt vÔi tÀielikult kaup ise. Loomulikult on sellisel juhul pettumus suur, sest oodatud sai ju reeglina kliendile juba lubatud kaupa ning vÔimalusega, et see kohale ei jÔua vÔi vÀhemalt kataloogide vÀrvilistel reklaampiltidel analoogile samamoodi vÀlja ei nÀe, meist keegi eriti arvestada ei taha. Kuidas kÀituda? *
KUI KAUP ON KAHJUSTUNUD VĂI ESINEB PUUDUJĂĂK, MIDA ESMASELT TEHA?
Emotsioone tagaplaanile jĂ€ttes informeeri vedajat koheselt vĂ€liselt kahjustunud kaubast, esitades talle kahjuavalduse (ei pea olema fikseeritud tĂ€pseid koguseid) ning koosta kohapeal akt, mĂ€rkides tulemuse ka saatelehte. Aktil peaks olema kahepoolne vĂ”i siis sĂ”ltumatu ekspertiisi tulemus. NĂ”ue vedaja vastu kauba varjatud kahjustuste kohta tuleb esitada kirjalikult hiljemalt 7 pĂ€eva jooksul alates kaupade vastuvĂ”tmise pĂ€evast (CMR art 30.1) Akti alusel koosta vedajale pretensioon. Ăldjuhul alles peale kahjuekspertiisi (akti) saab klient esitada vedaja vastu ametliku kahjunĂ”ude, milles peavad olema mĂ€rgitud vĂ”i lisatud: vedaja vastutuse tekkimise alused (veotellimus), kauba saatedokumendid, ekspertiisiakt, vedaja poolt maksmisele kuuluva hĂŒvitise kalkulatsioon.
MILLAL VEDAJA VASTUTAB KAUBA HĂVINEMISE EEST?Ăldjuhul vastutab vedaja kauba sĂ€ilimise eest saatjalt vastuvĂ”tmise hetkest kuni saajale ĂŒleandmiseni. Kauba vigastamine peab olema aset leidnud vedamise kĂ€igus ja vedaja sĂŒĂŒl. Eeldatakse, et vedaja on sĂŒĂŒdi kauba kahjustamises, kui: kaup on transpordiks sobivas pakendis; vedaja ise juhendas laadimist vĂ”i kinnitas kauba iseseisvalt; pole tuvastatud kolmandat osapoolt, kes oleks tĂ”endatavalt sĂŒĂŒdi kaubakahju tekitamises. On oluline teada, et vedaja ei vastuta kauba kahjustumise eest juhul, kui selle laadis ja kinnitas kauba saatja ilma autojuhi osaluseta, samuti kui kauba pakend on ilmselt ebapiisav tema kahjustusteta transpordiks sihtkohta, arvestades fĂŒĂŒsikareegleid ning tee- ja ilmastikuolusid.
Kui kaubad saavad transportimise ajal kahjustatud ebapiisava pakendamise tĂ”ttu, siis kipuvad kauba saatjad vĂ”i vastuvĂ”tjad sageli vĂ€itma, et vedaja peaks kaupade vastuvĂ”tmisel hindama pakendi sobilikkust transportimiseks. Selline vĂ€ide on alusetu, kuna artikli 8.1 alapunkti b kohaselt peab vedaja ĂŒksnes kontrollima pakendi vĂ€list seisukorda ja mitte hindama pakendi sobilikkust. Kui pakend vĂ”i kaubad on vedamiseks vastuvĂ”tmisel vigastatud, teeb vedaja mĂ€rkuse saatelehele koos viitega vigastuse olemuse kohta. Vedaja poolt pĂ”hjustanud liiklusĂ”nnetuses kahjustunud kauba eest vastutab vedaja.
Kuid kui nĂ€iteks kahjustus kaup liiklusĂ”nnetuse tagajĂ€rjel, milles on tuvastatud sĂŒĂŒdlaseks avariis osalenud teine osapool, on kahju pĂ”hjustanud sĂŒĂŒdlane teada ning vedaja vabaneb vastutusest kauba omaniku ees.(CMR art 17.2) Kui vedaja on kaupa vigastanud tahtlikult, pole tema vastutuse piirmÀÀrad CMR konventsiooni jĂ€rgi limiteeritud. (CMR art.29.1)
tagasi algusesse >>
MILLAL VEDAJA VABANEB VASTUTUSEST HĂVITADA KLIENDILE KAHJUSTUNUD KAUBAD?
Vedaja vabaneb vastutusest (CMR art 17.2), kui kaupade kaotsiminek, vigastamine vÔi kohaletoimetamisega viivitamine oli pÔhjustatud nÔude esitaja enda ebaÔige tegevuse vÔi hooletuse tÔttu; nÔude esitaja enda poolt antud juhiste tagajÀrjel, mida ei olnud ajendanud vedaja ebaÔige tegevus vÔi hooletus; kaubale omasest defektist; asjaoludest, millest vedaja ei vÔinud hoiduda ja mille tagajÀrgi ta ei olnud vÔimeline vÀltima. Et see nii oli, peab tÔestama vedaja. SeetÔttu vabaneb art. 17.2 alusel vedaja vastutusest, kui kauba vigastamine, hÀvimine vÔi kohaletoimetamisega viivitamine tulenes liiklusavariist, mille pÔhjustas vedajale teine isik. Eeldatakse, et antud olukorras ei olnud mÔistlikult ettevaatlikul juhil vÔimalik liiklusÔnnetust ja kahju vÀltida. Sellisel juhul tuleb kauba omanikul nÔue edastada kahju tekitajale vÔi tema kindlustusandjale.
Vedaja vabaneb vastutusest, kui kauba kaotsiminek vĂ”i vigastamine on erilise riski tagajĂ€rg, mis on lahutamatult seotud ĂŒhe vĂ”i enamaga jĂ€rgmistest asjaoludest: .. b) kui kaubakahju tulenes pakendamise puudulikkusest (pakendi puudumine vĂ”i defektid juhtudel, kui pakendita vĂ”i nĂ”uetekohase pakendita veetavad kaubad vĂ”ivad oma loomulike omaduste tĂ”ttu rikneda vĂ”i saada vigastatud); vĂ”i c) saatja poolt kaupade pealelaadimisest, paigaldamisest, kinnitamisest vĂ”i mahalaadimisest (CMR 17.4.b,c) Kui kaubakahju pĂ”hjuseks on nĂ”ude esitaja instruktsioonide tĂ€itmine, siis ei pea vedaja tĂ”estama nende ebaĂ”igsust. Piisab sellest, kui vedaja tĂ”endab, et kahju tulenes esitatud juhiste jĂ€rgimisest.
Samuti vabaneb vedaja vastutusest, kui kahju on seotud mĂ”nda liiki kauba loomulike omadustega, mille tagajĂ€rjel nad vĂ”ivad tĂ€ielikult vĂ”i osaliselt kaotsi minna vĂ”i viga saada, eriti purunemise, korrosiooni, mĂ€danemise, kokkukuivamise, lekkimise, normaalse kao vĂ”i parasiitide mĂ”jul (CMR 17.4.d) CMR artikkel 18.2 sĂ€testab: Kui vedaja tĂ”endab, et kujunenud asjaoludel kauba kaotsiminek vĂ”i vigastamine vĂ”is olla art 17.4 nimetatud ĂŒhe vĂ”i mitme erilise riski tagajĂ€rg, siis eeldatakse, et need toimusid sel tagajĂ€rjel. KahjunĂ”ude esitajal on kohustus tĂ”endada, et vigastamine vĂ”i kaotsiminek ei ole tĂ€ielikult vĂ”i osaliselt ĂŒhegi sellise riski tagajĂ€rg.
Siit selgub, et juhul kui kauba saatja laadis ning kinnitas kauba iseseisvalt vĂ”i tehti seda tema otseste juhtnööride jĂ€rgi, siis eeldatakse et juhul kui koorem koost laguneb on sĂŒĂŒdi saatja, mitte vedaja. Samuti on raske sĂŒĂŒdistada vedajat purunenud kauba korral siis, kui kauba pakend on terve vĂ”i vastupidi â ilmselgelt koost lagunenud. JĂ€relikult pole selline pakend kauba transportimiseks piisav. Kaupade kinnitamise eesmĂ€rk on kaitsta kaupu vigastuste eest, mis vĂ”ivad aset leida nende transportimise ajal veoki loomuliku vibratsiooni vĂ”i rappumise tagajĂ€rjel. Koorma kinnitus peab olema piisav, et vĂ”imaldada autovedajal vajadusel pidurdada, ilma et kaubad sĂ”idukis liiguksid. Rusikareegel vĂ”iks olla selline: kui kauba kinnitab vedaja, siis vastutab tema selle kvaliteetsuse eest; kui kinnitab saatja siis lasub viimasel ka vastutus, et kaup koos pĂŒsib.
tagasi algusesse >>
KUI SUURES OSAS VEDAJA VASTUTAB KAHJUSTUNUD VĂI KADUNUD KAUBA EEST?
KĂ”ik rahvusvahelised maanteetranspordi veod alluvad CMR konventsioonile ning veo tellija ja kauba vedaja vastastikused Ă”igused ja kohustused, samuti vastutuse piirid on seal paika pandud. KĂ”ige olulisem ongi teada, et vedaja vastutus on piiratud rahaliselt pakendiga kauba kaalu kohta ning on 8,33SDR bruto kg kohta ehk ligikaudu 8,33Ă1,25*=10,40 eurot (*november 2015 seisuga. Kurss on kĂ”ikuv) iga kahjustunud kauba kilogrammi eest. Lihtsustatult tĂ€hendab see seda, et vedajal ei ole mingit kohustust hĂŒvitada kahjustunud vĂ”i hĂ€vinud kauba kogu maksumust juhul, kui see kaup oli sellest ĂŒlempiirist kallim ning kliendil ei ole Ă”iguslikku alust seda vedajalt ka nĂ”uda. (CMR art.23.3) Suhteliselt kergekaalulise ja kĂ”rge maksumusega kaupade kahjustumise korral ei ole kaubaomanikul vĂ”imalik saada vedajalt 100% hĂŒvitust kaotsilĂ€inud vĂ”i kahjustunud kaupade eest. AS Arco Transport soovitab: vĂ”imalike kahjude vĂ€ltimiseks kindlustage alati tellitav kaup kaubakindlustusega, mis ei ole vĂ”imalikke kahjusid arvestades reeglina sugugi kallis.
tagasi algusesse >>
KAS JA KUIDAS VASTUTAB VEDAJA KAUPADE KOHALETOOMISEGA HILINEMISE EEST?
Kaupade kohaletoomisega on viivitatud siis, kui ĂŒletatakse kokkulepitud tĂ€htaega vĂ”i kui ĂŒletatakse aega mis peaks olema arvatavalt piisav sellise veo sooritamiseks. (CMR art.19). Kohaletoimetamisega viivitamise korral limiteerib vedaja vastutust artikkel 23.5., mille kohaselt ei ole nĂ”ude esitajal Ă”igust saada hilinemise eest hĂŒvitist suuremas ulatuses kui vedajale makstav veotasu. Igal juhul peab nĂ”ude esitama 21 pĂ€eva jooksul ning alati suutma tĂ”estada endale hilinemisega tekitatud kahju suurust.
tagasi algusesse >>
MILLAL VĂIB LUGEDA KAUBA TRANSPORDIL TĂIELIKULT KAOTSI LĂINUKS?
Igal juhul loetakse kaup kadunuks siis, kui seda pole sihtkohta jÔudnud 30 pÀeva jooksul alates kokkulepitud tarnetÀhtaja möödumisest vÔi 60 pÀeva jooksul kaupade vedamiseks vastuvÔtmise pÀevast alates (CMR art.20.1)
tagasi algusesse >>
KAS VEDAJA PEAB OSTMA KLIENDILT KAHJUSTUNUD KAUBA?
Kliendile hĂŒvitatakse tegelik ehk reaalne kahju kauba hĂ€vimisest kauba saatelehtede alusel ning kahju suuruse peab tĂ”endama kauba saaja/tellija, mitte aga vedaja. Kaupade osalise kaotsimineku vĂ”i kahjustumise korral arvestatakse vedaja vastutuse ĂŒlempiiri artikli 23.3 jĂ€rgselt proportsionaalselt. Vedaja vastutab kaotsilĂ€inud vĂ”i kahjustunud kaupade eest samas proportsioonis, nagu kahjustunud kaubaosa brutokaal suhtub kogu kauba brutokaalu. Tegelikkuses tĂ€hendab see seda, et kahju korral hĂŒvitatakse kulu, mis tekib nĂ€iteks kahjustunud detaili vĂ”i materjali asendamisest uuega, millest on lahutatud kahjustunud materjalide vĂ”imalik jÀÀkvÀÀrtus, arvestades 10,40 eurot kilogrammi eest. VÀÀr on arvata, et vedaja on sunnitud ostma kliendilt endale veol vigastatud kauba igal juhul. Ăldjuhul ei ole.
tagasi algusesse >>
KAS KAHJUSUMMA KUULUB MAKSUSTAMISELE?
Kui vedaja on kohustatud CMR konventsiooni alusel kliendile kahjustatud kauba hĂŒvitama, hĂŒvitab ta selle vÀÀrtuse vĂ€henemise. Tegemist ei ole ostu â mĂŒĂŒgi tehinguga maksuseaduse mĂ”istes ning hĂŒvitatavale vÀÀrtusele ei tule lisada kehtivat kĂ€ibemaksu. TĂ”epoolest: vaevalt et transpordifirma huvitatud poolena ostaks nĂ€iteks pool koormat kildudeks purunenud veini vĂ”i tĂ€ielikult kasutuskĂ”lbmatu riidekapi esitatud arve alusel ning vĂ”taks selle siis raamatupidamises arvele⊠Kuna kaupade hĂ€vimisel vÀÀrtust ei lisata, siis esitatud pretensiooni realisatsiooni all ei nĂ€idata ning kĂ€ivet loomulikult ei teki.
Laekunud hĂŒvitis on muu Ă€ritulu nagu nĂ€iteks kindlustushĂŒvitiski. Kuna kĂ€ibemaks on oma olemuselt lisandunud vÀÀrtuse maks ning kauba omaniku raamatupidamisarvestuses kajastub tema klientide kĂ€est mĂŒĂŒgist saadud ja tema ostudelt tasutud kĂ€ibemaksu vahe, mida kord kuus deklareeritakse ja riigile edasi kantakse, siis ei kanna klient kaupade mahakandmisega mingit lisanduvat kulu. Kliendi maksukoormus on 0.- EUR. AS Arco Transport hĂŒvitab transpordi kĂ€igus tekitatud kahju kliendile pĂ”hjendatud pretensiooni alusel, milles on nĂ€idatud kahjustunud kauba kogus ja vÀÀrtus saatelehtede jĂ€rgi.
*Selgituste koostamisel on abiks kasutatud vĂ€ljaannet âMahl, Renee. CMR Konventsioon. Kommentaarid. Ilo Print 1999.275lk.â